Hållbara och klimatsmarta trender inom matindustrin växer sig allt starkare. Oron över klimatet spelar en allt större roll i hur vi konsumerar mat. Att minska vår påverkan på klimatet genom att äta växtbaserat är en ganska enkel åtgärd. Som ett resultat av detta har alternativa, växtbaserade produkter fått en allt större marknad. Entreprenörer inom klimatsmart mat och miljöprojekt når stor framgång.
Nya klimatsmarta idéer
Det är inte bara matens påverkan på klimatet som spelar roll, utan även hur maten är förpackad. De senaste åren har det dykt upp några butiker runt om i landet som säljer livsmedel helt och hållet utan förpackningar. De säljer framförallt olika typer av torrvaror i lösvikt, såsom pasta, mjöl, bönor och ris, men även ägg, tvättmedel och frukt. Man tar med sig en egen förpackning och köper så mycket man behöver.
Svenskarna äter i allt större utsträckning på restaurang och caféer. Även här har det skett en ökning av vegetariska och veganska alternativ. Det var inte många år sedan det enda alternativet för vegetarianer när de gick på restaurang var en sallad, men nu finns det många riktigt bra restauranger som enbart serverar växtbaserad mat.
Klimatsmarta företag och investeringar ligger helt rätt i tiden. Många människor startar egna klimatsmarta projekt och företag, ofta med pengar ur egen ficka. Om du själv har ett projekt på gång är det viktigt att hitta det billigaste privatlånet för att starta ditt projekt. Med hjälp av jämförelsetjänster för lån kan du fokusera på din idé och hur du ska genomföra den istället för att jämföra alla långivare själv.
Snabba lösningar
Många människor som äter en växtbaserad diet har tyckt att det är svårt att hitta snabba lösningar. Det har inte funnits många veganska halvfabrikat eller färdiga rätter. Dessutom är det många som fortfarande är av uppfattningen att det är krångligare och tar längre tid att tillaga växtbaserad mat.
Som tur är dyker det upp företag som fokuserar på veganska alternativ, till exempel Oumph. De som vill äta mindre kött kan enkelt välja växtbaserade alternativ i affären. De kan också välja en hälsosam, växtbaserad färdig rätt till lunchen på jobbet. När det blir enklare att välja klimatsmart mat som går snabbt att laga, kommer fler att göra det.
Fler klimatsmarta alternativ i butik
Fler och fler livsmedelsaffärer breddar sitt utbud av vegetariska och veganska produkter, vilket innebär att det finns många olika bra alternativ till köttprodukter. Många butiker fokuserar särskilt på mat som är producerad i Sverige. Konsumenter är i stor utsträckning villiga att betala mer för närproducerade produkter.
Allt fler svenskar har börjat handla sin mat online, och det säljs nästan dubbelt så stor andel ekologiska produkter online än i fysiska livsmedelsbutiker. Det är helt enkelt lättare för butikerna att exponera och marknadsföra dessa produkter i onlinebutiken, jämfört med i den vanliga hyllan i affären.
Det pågår ett slags skifte i hur vi konsumerar mat, och de entreprenörer som hakat på trenden har blivit mycket framgångsrika.